Hoe bepaal ik als zelfstandig ondernemer mijn uurtarief in 2023?
Wanneer je van plan bent om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan, is het vaststellen van jouw uurtarief één van de lastigste dingen. Het is belangrijk om met je uurtarief niet te hoog te gaan zitten, want dan schrik je misschien klanten af. Echter, als je te laag gaat zitten, dan maak je te weinig omzet en kom je niet goed rond. Het bepalen van je uurtarief begint daarom eerst met het uitrekenen van je gewenste jaarinkomen. Bereken eerst alle zakelijke kosten en kijk daarna hoeveel je iedere maand moet overhouden om in je levensonderhoud te voorzien. Houd daarbij rekening met niet alleen noodzakelijke uitgaven, maar ook aan sparen en leuke uitgaven (vakanties, uitjes, etentjes).
Bij het starten van een eigen bedrijf, zoals een eenmanszaak of BV, moet je rekening houden met extra kosten. Zo weet je precies wat je op zakelijk gebied allemaal uitgeeft of in de toekomst nog gaat uitgeven. Administratiekosten, huisvestingskosten, telefoonkosten en internet, vervoerskosten, marketing- en advertentiekosten, verzekeringen en pensioenregeling, cursussen en opleidingen en inventaris zijn voorbeelden van kosten waar je rekening mee moet houden bij het maken van een begroting als zelfstandige. Het is belangrijk om deze kosten in jouw uurtarief te verwerken, anders maak je te weinig omzet.
Als zelfstandig ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor zaken als arbeidsongeschiktheid, ziekte en je pensioen. Bekijk hoeveel je betaalt voor verschillende premies en verwerk dit in je uurtarief. Verder is het raadzaam om een zakelijke rekening af te sluiten, waarin je alle zakelijke uitgaven gesplitst houdt van de privé-uitgaven. Het afsluiten van een zakelijke rekening geeft je meer inzicht in de financiële gesteldheid van je bedrijf. Het bepalen van een goed uurtarief kost tijd, maar het is belangrijk om dit zorgvuldig te doen om te voorkomen dat je in financiële problemen komt.
Om een overzicht te geven van alle kosten op jaarbasis, zijn hieronder de belangrijkste opgesomd:
Administratiekosten: De kosten voor het uitbesteden van de boekhouding of het gebruik van een boekhoudpakket.
Huisvestingskosten: De kosten voor het huren van een kantoorpand of andere ruimte.
Telefoon- en internetkosten: De kosten voor het gebruik van telefoon en internet.
Vervoerskosten: De kosten voor het reizen naar klanten of opdrachten.
Marketing- en advertentiekosten: De kosten voor het werven van nieuwe klanten.
Verzekeringen en pensioenregelingen: De kosten voor het afdekken van risico's en voor het opbouwen van pensioen.
Cursussen of opleidingen: De kosten voor het up-to-date houden van kennis en vaardigheden.
Inventaris: De kosten voor de spullen die nodig zijn om de diensten of goederen te kunnen leveren.
Het is belangrijk om bij het bepalen van uw uurtarief rekening te houden met al deze kosten, zodat u deze kunt terugverdienen en een gezonde winst kunt maken.